اقدام پژوهی و گزارش تخصصی در نظام آموزش و پرورش، فرصت ها چالش ها و آسیب ها
اقدام پژوهی و گزارش تخصصی نوعی تحقیق در میدانهای واقعی کار و زندگی هستند که به منظور آگاهی فردی و پیشرفت در کار انجام میشوند. در این پژوهش، تحقیق با کار درمیآمیزد و ضمن حفظ اصول تحقیقاتی، انجام آن ساده و امکانپذیر میگردد. اقدام پژوهی و گزارش تخصصی توسط خود افراد درگیر در یک مسأله و برای حل یا کاهش آن انجام میشود که در آن عمل، محور اساسی تحقیق است اقدام پژوهی و گزارش تخصصی به مشارکت معلمان در اینکه چگونه در مورد مسائل آموزشی یاد بگیرند، چگونه ایدههایشان را در مورد برنامه درسی بیان کنند و اینکه چگونه عمل آموزشی خود را توسعه دهند و یا آن را نقد کنند، کمک میکند (مک نیف و همکاران، ترجمه آهنچیان، 1382). بکارگیری این رویکرد می تواند زمینة را برای اصلاح و ارتقاء سطح یادگیری دانش آموزان، برنامه های آموزشی، روشهای تدریس، تدوین استراتژیهای یادگیری و یاددهی و توسعة مهارتهای حرفه ای در معلمان مهیا نماید.هرچند اقدام پژوهی و گزارش تخصصی فرصت های فراوانی را در حل مسائل تعلیم و تربیت فرا روی معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار می دهد موانع و چالشهای خاص خود رانیز دارد.
مفهوم اقدام پژوهی و گزارش تخصصی
مفهوم اقدام پژوهی و گزارش تخصصی مانند درس پژوهی بیش از هر چیز وابسته به دو فعالیت اساسی پژوهش و عمل است. اقدام پژوهی و گزارش تخصصی کوششی است که بین پژوهش به عنوان وسیلهای برای آگاهی و دانستن و عمل آموزشی رابطه ارگانیک برقرار میکند.اقدام پژوهی و گزارش تخصصی، رویکردی آموزشی ـ پژوهشی است که هدف از آموزش و به کارگیری آن حل چالشها و مسائلی است که معلمان در حین عمل به ویژه طی فرآیند یاددهی ـیادگیری با آن مواجه میشوند. به عبارت دیگر، معلم به شیوهای علمی و پژوهشی، در فرآیندی نظاممند، ضمن تمرکز بر چالشهای پیشرو، با تدوین فرضیههایی درباره آنها، به جمعآوری اطلاعات درباره آنها پرداخته و آنها را به آزمون بگذارد و بدین وسیله ضمن دسترسی به راهحلهای مناسب، به حل مسائل و مشکلات موجود بپردازد و با بهسازی فرآیند آموزش، به تحقق یادگیری مناسبتر و مطلوبتر دست یابد (متین، 1382، به نقل از ناموری لاله، 1382)
به طور کلی اقدام پژوهی و گزارش تخصصی نوعی پژوهش است که افراد درگیر حل یک مسأله میشوند و سعی میکنند که آن مسأله را به نحوی حل نمایند. بنابراین اقدام پژوهی و گزارش تخصصی فرآیند نظاممندی است که آموزش را از طریق تغییر بهبود میبخشد، چون معلم در این پژوهش به عنوان عامل یا کارگزار تغییر مطرح است و پژوهش را خود طراحی و اجرا میکند که در نهایت به بهبود عمل آموزشی منجر میشود.
اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی
دلاور (1382، به نقل از ساکی، 1383) اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی را چنین برمیشمارد:
1ـ این شیوه پژوهش ابزاری برای تزریق رویکرد مبتنی بر نوآوری به پیکرة آموزش و یادگیری است.
2ـاین پژوهش وسیلهای برای چاره اندیشی درباره مسائلی است که در موقعیتهای خاص، تشخیص داده میشود.
3ـ روشی برای بهبود و شرایط طبیعی در بین معلمان و پژوهشگرانی است که با کار دانشگاهی سروکار دارند.
جانسون (1990) از منظری دیگر اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی را چنین بیان میکند:
1ـ پژوهش منظم برای بهبود کیفیت آموزشی
2ـ کشف رابطه ساختارهای آموزشی و مدرسه با عمل تدریس ویادگیری
3ـ آشنایی با روشهای عملی که به بهبود تدریس کمک میکنند.
بطور کلی اقدام پژوهی و گزارش تخصصی هدف ها ی چندگانه ای را دنبال می کند که نقطه ی مشترک تمام آنها ، توسعه توانایی های معلمان برای درک و فهم بیشتر مشکلات آموزشی و درگیر شدن با آنهاست.
انواع اقدام پژوهی و گزارش تخصصی
پژوهش حین عمل دارای انواع مختلفی است و خصلت رشته ای خاص ندارد . در جریان تحقیق حین عمل، افراد می توانند رویکردهای مختلفی چون رویکرد انتقادی ، پایدار گرایانه ، سیاسی ، تاریخی و…. را انتخاب کنند.
گراندی پژوهش حین عمل را به سه گونه ی فنی،عملی و رهایی بخشتقسیم می کند. هالتر و بارکوترویکردهای پژوهش حین عمل را شامل رویکردهای تکنیکی مشارکتی ،تعاملی مشارکتی ، و رویکرد فرآیندگی می دانند . مک کرنان نیز سه نوع پژوهش حین عمل را با عنوان :
الف – دیدگاه علمی – تکنیکی
ب- پژوهش حین عمل با رویکردی عملی – تأملی
پ- تحقیق عمل انتقادی – رهایی بخش فهرست بندی کرده است (به نقل از مسترز، 1995)
در همین راستا بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com اقدام به تهیه هزاران نمونه اقدام پژوهی و گزارش تخصصی نموده است که معلمان و سایر فرهنگیان می توانند برای دانلود اقدام پژوهی ، درس پژوهی و گزارش تخصصی به این سایت مراجعه نمایند.
منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان