جدیدترین اخبار از دنیای فوتبال

فوتبال اروپا امشب،اخبار پرسپولیس،اخبار فوتبال بارسلونا

جدیدترین اخبار از دنیای فوتبال

فوتبال اروپا امشب،اخبار پرسپولیس،اخبار فوتبال بارسلونا

اقدام پژوهی  و گزارش تخصصی نوعی تحقیق در میدان‌های واقعی کار و زندگی هستند که به منظور آگاهی فردی و پیشرفت در کار انجام می‌شوند. در این پژوهش، تحقیق با کار در‌می‌آمیزد و ضمن حفظ اصول تحقیقاتی، انجام آن ساده و امکان‌پذیر می‌گردد. اقدام پژوهی و گزارش تخصصی توسط خود افراد درگیر در یک مسأله و برای حل یا کاهش آن انجام می‌شود که در آن عمل، محور اساسی تحقیق است اقدام پژوهی و گزارش تخصصی به مشارکت معلمان در اینکه چگونه در مورد مسائل آموزشی یاد بگیرند، چگونه ایده‌هایشان را در مورد برنامه درسی بیان کنند و اینکه چگونه عمل آموزشی خود را توسعه دهند و یا آن را نقد کنند، کمک می‌کند (مک نیف و همکاران، ترجمه آهنچیان، 1382). بکارگیری این رویکرد می تواند زمینة را برای اصلاح و ارتقاء سطح یادگیری دانش آموزان، برنامه های آموزشی، روشهای تدریس، تدوین استراتژیهای یادگیری و یاددهی و توسعة مهارتهای حرفه ای در معلمان مهیا نماید.هرچند اقدام پژوهی و گزارش تخصصی فرصت های فراوانی را در حل مسائل تعلیم و تربیت فرا روی معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت  قرار می دهد موانع و چالشهای خاص خود رانیز دارد. 

 مفهوم اقدام پژوهی و گزارش تخصصی

مفهوم اقدام پژوهی و گزارش تخصصی مانند درس پژوهی بیش از هر چیز وابسته به دو فعالیت اساسی پژوهش و عمل استاقدام پژوهی و گزارش تخصصی کوششی است که  بین پژوهش به عنوان وسیله‌ای برای آگاهی و دانستن و عمل آموزشی رابطه ارگانیک برقرار می‌کند.اقدام پژوهی و گزارش تخصصی، رویکردی آموزشی ـ‌ پژوهشی است که هدف از آموزش و به کارگیری آن حل چالش‌ها و مسائلی است که معلمان در حین عمل به ویژه طی فرآیند یاددهی ـ‌یادگیری با آن مواجه می‌شوند. به عبارت دیگر، معلم به شیوه‌ای علمی و پژوهشی، در فرآیندی نظام‌مند، ضمن تمرکز بر چالش‌های پیش‌رو، با تدوین فرضیه‌هایی درباره آنها، به جمع‌آ‌وری اطلاعات درباره آنها پرداخته و آنها را به آزمون بگذارد و بدین وسیله ضمن دسترسی به راه‌حل‌های مناسب، به حل مسائل و مشکلات موجود بپردازد و با بهسازی فرآیند آموزش، به تحقق یادگیری مناسب‌تر و مطلوبتر دست یابد (متین، 1382، به نقل از ناموری لاله، 1382)

به طور کلی اقدام پژوهی و گزارش تخصصی نوعی پژوهش است که افراد درگیر حل یک مسأله می‌شوند و سعی می‌کنند که آن مسأله را به نحوی حل نمایند. بنابراین اقدام پژوهی و گزارش تخصصی فرآیند نظام‌مندی است که آموزش را از طریق تغییر بهبود می‌بخشد، چون معلم در این پژوهش به عنوان عامل یا کارگزار  تغییر مطرح است و پژوهش را خود طراحی و اجرا می‌کند که در نهایت به بهبود عمل آموزشی منجر می‌شود.

اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی

دلاور (1382، به نقل از ساکی، 1383) اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی را چنین برمی‌شمارد:‌

1ـ‌ این شیوه پژوهش ابزاری برای تزریق رویکرد مبتنی بر نوآوری به پیکرة‌ آموزش و یادگیری است.

2ـ‌این پژوهش وسیله‌ای برای چاره اندیشی درباره مسائلی است که در موقعیت‌های خاص، تشخیص داده می‌شود.

3ـ‌ روشی برای بهبود و شرایط طبیعی در بین معلمان و پژوهشگرانی است که با کار دانشگاهی سروکار دارند.

جانسون (1990) از منظری دیگر اهداف اقدام پژوهی و گزارش تخصصی را چنین بیان می‌کند:

1ـ پژوهش منظم برای بهبود کیفیت آموزشی

2ـ‌ کشف رابطه ساختارهای آموزشی و مدرسه با عمل تدریس ویادگیری

3ـ‌ آشنایی با روشهای عملی که به بهبود تدریس کمک می‌کنند.

بطور کلی اقدام پژوهی و گزارش تخصصی هدف ها ی چندگانه ای را دنبال می کند که نقطه ی مشترک تمام آنها ، توسعه توانایی های معلمان برای درک و فهم بیشتر مشکلات آموزشی و درگیر شدن با آنهاست.

انواع اقدام پژوهی و گزارش تخصصی

پژوهش حین عمل دارای انواع مختلفی است و خصلت رشته ای  خاص ندارد . در جریان تحقیق حین عمل، افراد می توانند رویکردهای مختلفی چون رویکرد انتقادی ، پایدار گرایانه ، سیاسی ، تاریخی و…. را انتخاب کنند.

گراندی پژوهش حین عمل را به سه گونه ی فنی،عملی و رهایی بخشتقسیم می کند. هالتر و بارکوترویکردهای پژوهش حین عمل را شامل رویکردهای تکنیکی مشارکتی  ،تعاملی مشارکتی  ، و رویکرد فرآیندگی  می دانند . مک کرنان   نیز سه نوع پژوهش حین عمل را با عنوان :

الف – دیدگاه علمی – تکنیکی

ب- پژوهش حین عمل با رویکردی عملی – تأملی

پ- تحقیق عمل انتقادی – رهایی بخش فهرست بندی کرده است (به نقل از  مسترز، 1995)

در همین راستا بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com اقدام به تهیه هزاران نمونه اقدام پژوهی و گزارش تخصصی نموده است که معلمان و سایر فرهنگیان می توانند برای   دانلود اقدام پژوهی ، درس پژوهی و گزارش تخصصی  به این سایت مراجعه نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۳
postez postez

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی